Prijsindexatie 2025
Ook Van Gerrevink heeft dit jaar te maken met inflatie, stijgende rentekosten, stijgende loonkosten en verschuivingen in de afzetmarkt voor grond en afvalstoffen. Daarnaast is ook de belasting op afvalstoffen verhoogt. Om onze service op een hoog niveau te houden en te blijven investeren in de circulaire economie, ontkomen wij er dan ook niet aan om enkele prijscorrecties door te voeren.
Hieronder geven wij per afvalstroom aan wat de relevante marktontwikkelingen zijn en welke prijsverhogingen wij doorvoeren.
Brandbaar bedrijfsafval
De overheid heeft de afvalstoffenbelasting voor verbranden en storten met €0,47 per ton verhoogd, deze verhoging wordt in zijn geheel doorgevoerd. Door storingen bij enkele verbrandingsovens is er in 2024 onrust op deze markt geweest. Wij hebben voor 2025 echter met meerdere eindverwerkers afspraken kunnen maken, waardoor wij deze storingen beter kunnen opvangen en de totale stijging op brandbaar bedrijfsafval tot een minimum kunnen beperken.
Bouw- sloopafval en grof restafval
In 2024 hebben wij door de overname van Jan Zevenhuizen een eigen verwerking voor Bouw- en Sloopafval kunnen opzetten, waardoor wij een hogere operationele efficiëntie en circulariteit hebben kunnen bewerkstelligen. Toch zijn wij genoodzaakt om het verwerkingstarief te verhogen. Dit heeft drie oorzaken: de stijgende energielasten voor de verwerking van deze stroom, stijgende personeelskosten en stijgende kosten voor de verwerking van deelstromen zoals: zeefzand, puin en brandbaar afval.
Houtafval
De houtmarkt is een kwartaalmarkt, de prijzen wisselen per kwartaal en onze verwachting voor 2025 is stabiel negatief. Veel hout dat wij sorteren wordt ingezet voor de productie van palletblokken, waar door een afnemende economie minder vraag naar is. Wij hebben echter nieuwe afzetkanalen voor 2025 gecontracteerd waardoor wij voorlopig verwachten de houttarieven minimaal aan te hoeven passen.
Papier en karton
De verwachting is dat de papierprijzen in 2025 zullen dalen. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van een drietal factoren. Door een afremmende economie in de Eurozone is er minder vraag naar nieuw papier en er is sowieso al sprake van overcapaciteit. Daarnaast heeft de EU grote belemmeringen opgeworpen voor de export van de grondstof oud-papier, waardoor deze ook minder in productlanden in het Verre Oosten kan worden ingezet.
Metalen
Metalen blijven dagprijzen en kunnen soms erg volatiel zijn. Toch hebben wij geconstateerd dat de markt over 2024 relatief stabiel was. Turkije is en blijft de grootste afnemer van Europees schroot, er wordt in Nederland 20 keer zo veel schroot ingezameld als dat er verwerkingscapaciteit is, en ondanks de onrust in het midden oosten blijft deze afname redelijk stabiel doorlopen. Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat dat in 2025 veranderd, maar ook wij kunnen de toekomst niet voorspellen.
Folie en kunststoffen
De markt voor de verwerking van kunststoffen is momenteel erg slecht. Door slechte wetgeving, een gebrek aan handhaving en het ontbreken van een Europese visie op de intracommunautaire kunststofrecyclingindustrie, komt er nog steeds veel goedkoop virgin plastic uit het verre oosten Europa binnen. Recyclers kunnen daar niet mee concurreren, waardoor in 2024 helaas meerdere eindverwerkers failliet zijn gegaan. Als de overheid hier niet ingrijpt zal de markt voor kunststof recycling in 2025 verslechteren en mogelijk zelfs verdwijnen. Gevolg hiervan is dat steeds meer kunststoffen weer verbrand zullen worden.
Puin
De belangrijkste toepassing van puin is de verwerking tot puingranulaat in de (wegen) bouw. Doordat een groot aantal bouwprojecten momenteel stil liggen is de vraag naar dit eindproduct afgenomen met als gevolg dat de kosten voor afvoer van puin gestegen zijn.
Transportkosten
Voor de transportkosten volgen wij de NEA index op binnenlands vervoer. Deze index is een objectieve maatstaf om de jaarlijkse prijsaanpassingen in de transportsector te bepalen. De NEA wordt bepaald door onderzoeksbureau Panteia waarin zij ook specifiek de kostenstijgingen voor het transport met afvalvoertuigen meenemen.
Via deze marktupdate hebben wij getracht u inzicht te geven in de relevante ontwikkelingen voor 2025. Hoe deze ontwikkelingen voor u financieel uitpakken kunt u terugvinden op uw eerste factuur in 2025. Mocht u nog vragen hebben over specifieke stromen of de gevolgen voor uzelf neemt u dan contact met ons op. Uw vaste contactpersoon bespreekt dit graag met u en kijkt waar eventueel besparingsmogelijkheden zijn.
Meer informatie