Vandaag mochten wij op bezoek komen bij René Eickhof van Autohuis Eickhof. Al jarenlang is er een samenwerking tussen Eickhof en Van Gerrevink. Het begon ooit met papier en karton. Eickhof vertelt: “Onze samenwerking is al heel lang voor papier en karton. Wij brachten dit zelf bij Van Gerrevink op de werf. En eens per jaar werd het waarde papier bij ons opgehaald.

Voor alle andere afvalstromen hadden wij een andere leverancier. Denk aan restafval, vloeistoffen, afgewerkte oliën. Bij het runnen van een organisatie is afval geen prioriteit. Het moet gewoon weg. Bij wijze van ging 30 jaar geleden nog alles in één bak, ijzer, papier, alles ging er in. Tegenwoordig scheiden wij veel meer: bijvoorbeeld ook ijzer en aluminium en natuurlijk plastic. Plastic zit bij ons om de stoelen bij nieuwe auto’s en het afdekfolie. Alles wat plastic is werd door ons in plastic knapzakken gedaan, ook tie-rips en nummerplaathouders. Het advies van een chauffeur van Van Gerrevink zorgt ervoor dat wij nog beter scheiden. Toen wij namelijk met hen gingen samenwerken werden wij erop gewezen dat het niet duurzaam is om de nummerplaten en de tie-ripjes bij in de knapzakken te doen. Door de minimale hoeveelheden gaat dit tegenwoordig weer bij het restafval.”

Frits Franken van Van Gerrevink beaamt dit: “Nummerplaathouders en tie-ripjes is een andere kunststof soort. Door dit bij het andere plastic te verzamelen is de gehele fractie niet meer recyclebaar. Omdat het om minimale aantallen gaat, is het advies om dit bij het restafval te doen. Dit is dan de meest efficiënte en effectieve oplossing voor Autohuis Eickhof. Mochten er grote aantallen vrijkomen van bijvoorbeeld nummerplaathouders, dan wordt het een ander verhaal.”

Rene Eickhof vertelt verder: “Op een bepaald moment ben ik met Frits om de tafel gegaan en hebben wij alles concreet gemaakt voor een totaalpakket. We hebben nu één aanspreekpunt voor al het afval. Het is voor mij een volledige ontzorging. Ook het papier wordt nu hier opgehaald en dat scheelt heel veel tijd. Voorheen moest een monteur in een loos uurtje even het papier wegbrengen. En ondanks dat wij bij elkaar om de hoek zitten, was die monteur toch zo 1,5 uur ermee zoet.
Wat ook erg prettig werkt is dat de reactiesnelheid heel hoog is. Vandaag bellen, we hebben persoonlijk iemand aan de lijn en morgen wordt de container geleegd. Daarnaast zijn de medewerkers betrokken en fijne mensen om mee samen te werken.”

Aan het eind van ons gesprek vertelt René enthousiast over de nieuwste en eerste elektrische auto van Mazda, de Mazda MX-30. Wij mochten een kijkje nemen. Het is de eerste 100% elektrische auto van Mazda. Een hele stoere auto met een kurk design. Dus ook op deze manier verduurzaamt Auto Eickhof steeds verder.

Wil je ook een kijkje nemen? Auto Eickhof is van maandag t/m zaterdag geopend.